På kommande
YÖ GALLERIA
8–23 november 2025
Öppet: tis–fre 14:00–19:00 | lör–sön 12:00–17:00
Vernissage: fre 7 november 2025 kl. 18–21 – Välkommen!
Ilkka Pitkänen & Lassi Vierikko: AGORA AEON
Ett dystopiskt kammarspel i en cyklisk virtuell limbo
Programmering: Timo Pitkänen
Ljuddesign: Markus Bonsdorff
Medverkande: Paavo Kerosuo · Malla Malmivaara · Samuli Niittymäki · Boris Nordin · Juha Varis · Helena Vierikko · Konsta Väänänen
Utställningen Agora Aeon undersöker gränsytan mellan teknologi och det mänskliga sinnet i en värld där övervakning har utvecklats till ett allomfattande medvetandetillstånd – ett "panoptikon av sinnet". Utställningen består av två verk: Agora Aeon, en storskalig videoinstallation av Ilkka Pitkänen och Lassi Vierikko som fyller Yö Gallerias stora sal, samt UP'L, en interaktiv installation av Pitkänen som visas i galleriets bakre rum. Ljuddesignen för båda verken är av Markus Bonsdorff, och programmeringen har utförts av Timo Pitkänen.
Agora Aeon är ett dystopiskt kammarspel skapat av bildkonstnären Ilkka Pitkänen och manusförfattaren Lassi Vierikko. Verket kombinerar ett filmverk med abstrakta färgfältsvideor som förändras över tid.
Verket utspelar sig som ett cykliskt återkommande audiovisuellt kammarspel, där fem slumpmässigt utvalda gestalter möter en korrumperad artificiell intelligens i ett slutet virtuellt rum med trettio minuters mellanrum. Deras samtal, dispyter och emotionella reaktioner förändras ständigt – i spänningsfältet mellan algoritmisk ordning och mänskligt kaos. Agora Aeon skapar ett tidsmässigt limbo där det förflutna, nuet och framtiden smälter samman till ett och samma tillstånd. Betraktaren blir en del av en pågående förhandling om medvetandets och kontrollens gränser – ett oändligt skådespel mellan AI och människa som ständigt återföds i ny form.
I Yö Gallerias bakre rum visas UP'L, en interaktiv mediainstallation av Ilkka Pitkänen som förenar estetiken hos en Macintosh SE/30-dator från sent 1980-tal med modern teknologi. Installationen erbjuder en deltagande mediakonstupplevelse genom en fiktiv interaktiv mjukvara skapad av det imaginära företaget UP'L Corp.
Dess interaktiva struktur ifrågasätter om samspelet med AI utgör verklig kommunikation eller endast en tyst överenskommelse. UP'L speglar bredare frågor om maktbalans och ansvar mellan människa och artificiell intelligens: är AI bara ett passivt redskap, eller en växande entitet som formar mötet självt?
UP'L uppmanar betraktaren att reflektera över ny teknologi och dess konsekvenser – och uppmuntrar till att ifrågasätta den, ibland bokstavligen genom att "peta den i ögat."
 
         